Rondrit van 2 weken door Nederland
We vertrokken
vanuit Best waar je ook veel kunt
bekijken zoals Dierentuin De Vleut en het klompenmuseum De
Platijn en natuurlijk het Joe Mann natuurtheater maar ook het
oorlogsmuseum De bevrijdende Vleugels .
Dan gaan via Oirschot waar we in het
groende historische beschermde dorpskern van Oirschot vinden,
met zijn vele monumentale panden, de imposante Sint-Pieterskerk
en de nodige terrasjes om al dit moois op uw gemak te kunnen
bewonderen en dan gaan we via Moergestel richting Oisterwijk
waar een heksenhuisje tegen kwamen.
Toen zijn we via
de binnenwegen (via ANWB wegbewijzering) gereden om meteen te
genieten van de Brabantse natuur zo naar Udenhout,Loon op Zand
en naar De Moer waar we buffels onderweg tegenkwamen in een mooi
stukje Brabantse natuur.
Vanuit De Moer
via Waspik waar een mooie kerk staat in een niet alledaagse
stijlzijn we naarGeertruidenberg gereden, Geertruidenberg heeft
een hele mooie oude binnenstad. In 1213 verleende Graaf Willem I
van Holland 'Sint Geertruidenberg' stadsrechten. In de late
middeleeuwen was de stad een belangrijk handelscentrum waar
graven en edelen bijeen kwamen om hun belangen te behartigen. De
Hoekse en Kabeljauwse Twisten in 1420 en de Sint Elisabethsvloed
van 1421 maakten een einde aan die welvarende handelsfunctie,
maar de stad kreeg er de rol van grensvesting voor terug. Pas in
1813 wordt Geertruidenberg definitief bij Brabant gevoegd.
Toen zijn we via
de polder en dijkwegen naar Drimmelen gereden .De
gemeente Drimmelen is in het grote, groene gebied in westelijk
Noord-Brabant, aan de noordkant omsloten door het Nationaal Park
de Biesbosch en aan de zuidkant door de steeds meer in betekenis
toenemende rivier de Mark. Daartussen liggen de 6 kernen in een
typisch land- en tuinbouwgebied, waarin natuur en recreatie
sterk vertegenwoordigd zijn. De vervoersas
Rotterdam-Breda-Antwerpen vormt de westgrens van de gemeente.
Vandaar uit naar Willemstad,Willemstad is een oude stad aan
het Hollands Diep waar je ook nog vrij kunt overnachten aan het
water met een camper .
Na Willemstad via ( N259) Dinteloord
en Bergen op Zoom naar ( N289 en N 663) Veere.

De kern Veere met zijn beschermd
historisch stadsgezicht ligt aan het Veerse Meer. In de 12e of
13e eeuw is het gehucht Campveere ontstaan en onder invloed van
het adellijke geslachtWilhelminadorp naar Wemeldinge aan de
Oesterschelpen , Ook hier hebben ze een hele mooie haven en
mooie campings in de omgeving .In Wemeldinge zie je moderne
woningen staan aan de waterkant met uitzicht op de haven, kom je
hier buiten het hoogseizoen vind je absolute rust .
Na Wemeldinge zetten we de reis
voort richting havenstad Rotterdam via de Zeelandbrug ( N256 en
N59) en dan bij het Hellegatsplein de A29 op richting Schiedam
waar je ook kunt overnachten in de" nieuwe haven" in het hartje
van de oude stad pal naast de haven ,na Schiedam richting
Vlaardingen en Maassluis langs de kustweg naar Hoek van Holland
en dan richting Den Haag , in Den Haag gaan we langs het
torentje van de Premier, Den Haag is ontstaan in de 13e eeuw en
heeft sinds 1807 stadsrechten , ook Den Haag heeft veel
historische gebouwen ( zie ook
http://www.denhaag.nl/)

Na een rondrit door
Den Haag houden we de secondaire wegen ( N440 en N 441
)aan om zo naar Kijkduin te gaan , hier gaan we op Camping
Kijkduin even bijkomen . Vanuit Kijkduin gaan we verder langs de
kust richting Scheveningen, ook in Scheveningen is meer dan
alleen zee en strand b.v "het Kurhaus" en de boulevard
Vanuit Scheveningen
rijden we naar ( N441) Wassenaar
.Ongeveer 4000 jaar geleden werden op de plek van het
huidige Wassenaar brede zandruggen gevormd evenwijdig aan de
kust, de zogeheten strandwallen. Dat gebeurde onder invloed van
de zee en de Rijn, die toen nog bij Katwijk in zee stroomde.
Tussen de strandwallen hadden aanvankelijk zowel de zee als de
Rijn vrij spel, zodat de bodem van deze vlakten met zee- en
rivierklei werd bedekt.
Toen 1500 jaar later aan de zeekant weer een strandwal werd
opgestuwd, had de zee geen toegang meer. Daardoor ontstond er
een moerassig soort veen in deze strandvlakten of kreken.
Veel later, ongeveer 1000 jaar na Christus, ontstond wat wij nu
het duingebied noemen. Door deze combinatie van zand, zee- en
rivierklei komt een grote verscheidenheid aan bomen en ander
groen in deze streek voor, waaronder zeer unieke planten als
tormentil, bergbeemdgras, witte en grote veldbies. In een rijke
flora leeft meestal ook een groot aantal diersoorten. Dat is ook
in Wassenaar zo. Niet alleen bijzondere dieren als wezels,
bunzings en hermelijnen, maar vooral heel veel vogelsoorten: 37
soorten komen voor in de bossen en in het duinlandschap vindt u
92 soorten vogels. Nu staan er in de bossen van Wassenaar veel
grote villa`s.
Van Wassenaar naar Katwijk, hier in
Katwijk komt men nog vaak de klederdracht tegen van deze
plaats.
Na Katwijk richting het noorden
zoveel mogelijklangs de kust lijn ( N206) via Zandvoort
naar (N512) Egmond aan Zee. Vanaf Egmond aan Zee gaan we via
(N244) Heiloo en Purmerend naar Volendam waar we gaan
overnachten op de overnachtingplaats voor campers pal aan het
Markermeer ( tijdelijk gesloten ivm bebouwing)
.

Ook Volendam heeft zijn charme ,de
huisjes staan op de dijk maar ook onder aan de dijken om dan
binnen te komen in sommige woningen daarvoor hebben ze een
oplossing bedacht.. de voordeur boven
.
Na Volendam gaan we via ( N247 en
N509) Edam richting (N243) Alkmaar.'In Alkmaar begon de
victorie'. Dit wapenfeit verwijst naar een van de bekendste
episoden uit het verleden van Alkmaar: de overwinning op de
Spanjaarden in 1573. De erfenis van dit rijke en roemruchte
verleden is nog altijd volop aanwezig in de gezellige
binnenstad. De singels en grachten met hun karakteristieke
ophaalbruggen, de vele monumenten, de verstilde hofjes, de oude
gevels en de smalle winkelstraatjes verlenen aan de binnenstad
een bijzondere sfeer. Alkmaar is niet voor niets de tiende
winkelstad van Nederland! . Alkmaar de kaasstad van Nederland
met het "waaggebouw"enen zijn Kaasfolklore .
Vanaf Alkmaar
terugnaar ( N242 ,N241en N302) Enkhuizen voor een bezoek aan het
Zuiderzee museum . Op 28 mei 1932 werd het laatste gat in de
Afsluitdijk gedicht, waardoor de zilte Zuiderzee een binnenmeer
werd. De voornaamste bestaansbron voor de bewoners van het
Zuiderzeegebied, de visserij, kreeg daardoor een gevoelige klap
te incasseren. Het water van de voormalige zee werd langzaam
zoet. Bepaalde vissoorten verdwenen. En erger: de nieuwe dijk
versperde haring en ansjovis de weg naar hun paaigronden,Voor de
meeste vissers verdween het uitzicht op een behoorlijk bestaan
en velen moesten het beroep van visser opgeven. Als gevolg
daarvan kregen ook de van de visserij afhankelijke bedrijven
veel minder werk: rokerijen, kuiperijen, mandenmakerijen,
zeilmakerijen en scheepswerven moesten hun deuren sluiten. De
bedrijvigheid rondom de visserij die de plaatsen lang de
Zuiderzee zo lang kenmerkt verdween.

Toen heeft
men besloten om een museum op te richten om deze historie te
kunnen bewaren. Het Zuiderzeemuseum bestaat uit een buiten - en
een binnenmuseum, die op een steenworp afstand van elkaar
liggen. Het buitenmuseum is opgebouwd als een 'museumdorp' met
ruim 130 woningen, winkels en werkplaatsen.
Vanuit Enkhuizen via (N240) Andijk
,Medemblik door de polder naar Den Helder ,Den Helder is ooit
begonnen met het ontstaan van Huisduinen, een
walvisvaardersdorp. Geleidelijk groeide het uit tot het Den
Helder dat we nu kennen. Een stad die binnen de linies van de
forten werd gebouwd. Later vormden een aantal wijken daar
omheen. De ruimte tussen de verschillende stadsdelen is
karakteristiek. Den Helder is een stad met een sterk maritieme
inslag. Zeevaart, het reddingswezen, de offshore en de marine
natuurlijk.
De marine heeft jarenlang het imago van Den Helder bepaald. Maar
de marine kromp in, Den Helder dreigde een stad zonder gezicht
te worden. Maar mede door een enthousiast bestuur en dito
organisatie heeft de stad zichzelf teruggevonden. Door het
koesteren van de cultuurhistorie, de verhalen van de zeevaarders
en de daarmee samenhangende heroïek heeft Den Helder haar eigen
kernwaarden herontdekt.
Na aankomst op Texel gaan we als
eerste naar Oosterend .
Texel is een vlak eiland waar je
veel oude dorpjes tegenkomt waar men zich goed profileert voor
de toeristen zoals de hofjes tussen de huizen in sommige
dorpen ,Texel kun je met de auto makkelijk in een dag
rondrijden, na het schilderachtige Oosterend zijn we naar De
Cocksdorp gereden en toen via De Koog en Den Hoorn terug naar de
boot.
Vanaf Texel richting (N99) Den Oever
waar je kunt overnachten aan het water bij de afsluitdijk.

Hier gaan we de afsluitdijk ( A7) op
richting Friesland maar eerst genieten we van de impossante
dijk. Na de Afsluitdijk komen we
in Friesland aan in Zurich vanuit hier richting Bolsward .
Bolsward is een van de vele plaatsen in Friesland waar
de oude historie goed bewaard is gebleven, Bolsward is ontstaan
op 2 terpen.
Het stadsstempel van Bolsward draagt een Latijnse tekst,
die vertaald luidt: "Zegel voor de aangelegenheden van de
Hanzestad Bolsward". Bolsward is vanouds een Hanzestad. Zij
maakte deel uit van het Duitse Hanzeverbond.
Daaraan is in 1455 gedacht toen de magistraat niet alleen een
nieuw stadsrecht opstelde, maar ook munten sloeg met de dubbele
adelaar erop.
In 1523, toen Bolsward zich onderwierp aan de Bourgondische
macht van het Habsburgse Huis, werd Bolsward in al zijn vroegere
privileges hersteld. Zó bleef Bolsward dit wapen voeren tot op
de huidige dag.
De gekroonde dubbele adelaar staat ook in het wapen van de
Hanzestad Lübeck. De relatie met het Hanzeverleden van Bolsward
ligt voor de hand.
Het recht om dit wapen - mét keizerskroon en twee leeuwen -
officieel te mogen blijven voeren, werd bij Koninklijk Besluit
van 30 december 1955 bevestigd.
De officiële oorkonde hiervan hangt in het stadhuis aan de wand
tegenover de burgemeesterskamer.
Na Bolsward gaan we via Waaksens en
Lollum naar het noorden naar Franeker,Vanuit Franeker gaan we
via Leeuwarden naar ( N356) Bergum, in Bergum bij de haven mag
je tegen betaling overnachten met
een camper.
%20Bergum%20haven.JPG)
Vanuit Bergum via Grouw en ( N354)
Sneek ( Sneek inmiddels een bekend watersportcentrum)via
Woudsend,Elahuizen en Koudum naar Hindelopen , in het mooie
Hindelopen bezoeken we ook de kerk die het interieur nog heeft
uit zijn begin tijd ,met afsluitbare
bankjes en gereserveerde stoelen voor de
notabelen.
Na Hindelopen gaan we via Molkwerum
naar Stavoren,ook Stavoren heeft een mooie haven
Na Stavoren gaan we langs het
ijsselmeer via Warns ,Rijs en Nijemirdum richting Lemmer door de
Noordoostpolder( via de N712) naar Urk en vanaf het
vissersplaatje Urk dan richting het "nieuwe land "oftewel
Flevoland langs Lelystad door naar Almere.Vanuit Almere richting
(A6 en A1) Weesp ( afrit 3) om de rit voort te zetten langs De
Vecht. Als je langs de Vecht rijdt kom je veel grote villa`s
tegen met mooie prieeltjes aan de waterkant.Vanuit Weesp naar
Breukelen gaan we koffie drinken aan de Loosdrechtse plassen in
Tienhoven.
Bij dit uniek stukje mooie natuur
blijven we even staan om te genieten van de rust in deze
omgeving. Na al het water gaan we de "bergen "van Nederland
opzoeken in het oosten van het land .Via ( N234 en
N221)Amersfoort en ( N344) Apeldoorn gaan we richting (N345)
Zutphen naar (N826)Almen . Almen is een klein plaatsje aan het
Twentekanaal waar je bij de haven met een camper kunt
overnachten.
Na Almen zijn we zoveel mogelijk
langs de ijssel (N348) naar het zuiden gereden richting
Westervoort onder Arnhem om vandaar uit naar( A325 en N325) Berg
en Dal en Mook te rijden , hier in deze omgeving begint een mooi
stukje Nederland met veel heuvels en mooie natuur Zo kom je ook
door Ubbergen waar mooie huizen staan met mooie aangelegde
tuinen Vanaf Ubbergen en (N844) Mook rijden we langs de Maas
naar het zuiden van het mooie (N273) Limburg. Voorbij Roermond
bezoeken we het witte stadje Thorn , hier zijn de huizen wit
vandaar de bijnaam "het witte stadje".
Na Thorn gaan we naar het Geuldal
naar camping De Rozenhof in Vijlen-Vaals, hier staan we met
uitzicht over het geuldal een van de mooiste plekjes van
Limburg.Hier overnachten op deze camping.
Na de overnachting gaan we naar(
N287 en N595) Valkenburg en het drielanden punt, in Valkenburg
is altijd wel wat te doen en te zien zoals het oude kasteel met
de mooie kasteeltuinmaar ook souvenirwinkels. en vanaf het
restaurant "De Bokkerijders "kijk je over 3 landen heen .
Na deze mooie trip zijn we (N77,
N76) via Bree in België terug gereden naar Best in Nederland.
E-mail
:dehoekiesEDgmail.com |