Vrijdag 27-09-2013
We hadden de mogelijkheid om er
nog een week tussen uit te trekken en die gelegenheid lieten wij
niet onbenut. Planning hadden we geen gemaakt alleen dat we
begonnen bij de wijnfeesten in Traben Trabach (D) samen met zus
& zwager .De camperplaatsen in de buurt van Traben Trabach waren
allemaal vol mede door het stralende weer dus hebben we gekozen
voor de camping in Traben Trabach. Een mooie camping waar niets
op aan te merken viel .

De wijnfeesten die wij eerder
hebben meegemaakt in Duitsland waren toch anders zo had je b.v
in Piesport in elk tentje een eigen vereniging met eigen
feestmuziek en overal was een andere sfeer , in Traben Trabach
had men een bandje met hedendaagse muziek en eigen nummers
wat helemaal niet paste bij de wijnfeesten dus dat hadden we zo
bekeken dat we daar geen volgende keer naar toe gaan ook hebben
we de kleine optocht bekeken van de notabelen van Traben Trabach
die de nieuwe wijnoogst aankondigden

Zaterdag 28-09-2013
Vandaag zijn we o.a naar Kinheim gefietst waar
ook een vlooienmarkt was met veel oud spul maar zoals gewoonlijk
ook veel nieuwe spullen , ook stond er een mooie BMW Isetta. De
Isetta is de merknaam van het bekendste 'bubblecar' wagentje dat
eerst geproduceerd werd door de Italiaanse firma 'Iso SpA' van
Renzo Rivolta. 'Isetta' betekent dan ook 'kleine Iso' .In 1955
werd de BMW Isetta aan de pers getoond en de auto werd door het
publiek goed ontvangen. In dat jaar werden er 13 000 exemplaren
gebouwd, en in Duitsland werden er in 1957 bijna 40 000
exemplaren verkocht. Samen met de Goggomobil was de Isetta een
zeer succesvolle auto in zijn soort. In 1962 werd bij BMW de
productie stopgezet, er waren tot dan toe meer dan 160 000
exemplaren gebouwd

Zondag 29-09-2013
Zondagmorgen zijn we met 2 campers naar
Bernkastel gereden om met zijn vieren nog te eten en te drinken
op afloop van het mooie weekend. Na Bernkastel zijn we stuk
samen gereden tot ieders zijn eigen vervolgde zij richting huis
en wij richting Frankrijk, wij zijn via Luxemburg gereden en
hebben daar diesel getankt voor €1.20 p/ltr van daaruit zijn we
naar Briey Frankrijk gereden een camperplaats aan het meer van
Sangsue waar
we ooit meer zijn geweest alleen dat meer en de wandelroute erom
heen waren ze aan het veranderen hoe dat gaat worden gaan we nog
wel eens bekijken.

Maandag 30-09-2013
Na een rustige nacht hebben we de navigatie
ingesteld op "vermijd snelwegen" en zijn richting Bar Le Duc
gereden , in Bar Le Duc zijn 2 camperplaatsen waarvan 1 in het
centrum zonder voorzieningen en 1 bij het station in de buurt
met voorzieningen o.a stroom/water en toiletten deze
laatste is bij het haventje van Bar Le Duc .Vanuit de
camperplaats loop je in enkele minuten naar het oude gedeelte
van Bar Le Duc, als je achter de huizen doorloopt zie je de
vindingrijkheid om toch op weinig ruimte toch een weelderige
tuin te maken.

De oude, 'hoge' stad, de 'Ville Haute', is
doorspekt met prachtige woningen uit de 16e, 17e en 18e eeuw.
Vanuit de oude "hoge stad" heb je een mooi uitzicht over de
benedenstad.

In
de kerk Saint-Etienne kunt u de 'Transi' bewonderen, een
meesterwerk van de beroemde beeldhouwer Ligier Richier.
Specialiteiten uit Bar Le Duc zijn de 'kaviaar' van Bar,
aalbessenjam waarvan de bessen met een ganzenveer zijn ontpit en
bij deze specialiteiten nuttig je de 'Ducale' » en de
'Renaissance', wijnen van aalbessen en rabarbe .
Dinsdag 1-10-2013
Ondanks dat we langs het spoor stonden hebben we
nagenoeg geen trein gehoord ( of goed geslapen) en zijn we na
het ontbijt binnendoor naar Troyes gereden .We rijden ook
vandaag alleen enkele uurtjes voor de middag dus hebben de hele
middag en vroege avond om de stad te bekijken In Troyes zijn we
naar de camping municipal gereden waar we jaren geleden ook een
keer zijn geweest , dit is meer een doortrekkers-camping als men
dat er langer verblijft al is Troyes best de moeite voor
meerdere dagen. Troyes is als men van winkelen houdt de ideale
stad ,zelden een stad gezien met zoveel variatie aan winkels en
ook aan eet en drinkgelegenheden.

Troyes, de stad der Kunst en
historische hoofdstad van de Champagne, ontleent vandaag de dag
haar glans aan de brei-industrie en de talrijke factoryshops
waar iedereen graag komt winkelen.
Als je wandeling maakt in de stad die de vorm heeft van een
“champagnekurk” (het centrum heeft deze vorm) ontdek je meteen
haar mooie en opmerkelijk gerestaureerde vakwerkhuizen uit de
16de eeuw zoals het Maison du Boulanger, de Tourelle de
l’Orfèvre, de vele kerken, nog verder verfraaid met een
buitengewone collectie glas-in-loodramen, waaronder de kerk
Sainte-Madeleine met haar gebeeldhouwde stenen oksaal, een van
de mooiste in Frankrijk, en de basiliek Saint-Urbain, een
gotisch meesterwerk maar ook in de stijl van Duitse vakwerkstijl
zie je kerken.

Woensdag 2-10-2013
Na de nacht rustig hebben doorgebracht wat te
verwachten was op een camping in het najaar zijn we zonder
snelwegen naar Parijs gereden naar de enige camping die
Parijs rijk is is. Voor je de ring en het centrum een deel hebt
doorkruist heb je weer wat meegemaakt wat drukte op de weg
betreft maar alles is vloeiend verlopen en rond het middaguur
zijn we gearriveerd op de camping. De camping ligt aan de Seine
deze stroomt aan de zuidoostelijke kant van Parijs de stad
binnen en stroomt de stad aan de zuidwestelijke kant weer uit.
Over de Seine lopen meer dan dertig bruggen van het ene naar het
andere stadsdeel. Twee andere kleinere rivieren die door Parijs
stromen, zijn de Bièvre en het in 1825 ingewijde Canal
Saint-Martin, dat gedeeltelijk onder de rue du
Faubourg-du-Temple door stroomt en het einddeel vormt van de 108
km lange Canal de l'Ourcq. Dit kanaal stroomt onder het Place de
la Bastille door voordat het iets stroomopwaarts van het Île
Saint-Louis in de Seine uitmondt. Vanuit het bekken van Villette
ontspringt het 4,5 kilometer lange Canal Saint-Denis, dat in
1821 is geopend . Na
het inchecken zijn we op de fiets naar Parijs centrum gegaan wat
een belevenis is , het fietsen naar de Eiffeltoren van 317 meter
hoog tot aan de top van de vlaggenstok, zonder de
televisieantennes mee te rekenen. Met televisieantennes is de
toren 324 meter hoog. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur
kan de toren 15 cm in hoogte veranderen door het uitzetten of
inkrimpen van het metaal. De toren heeft vier poten; op
verschillende niveaus bevinden zich platforms. De toren weegt
7300 ton (exclusief de fundering). Na zijn bouw was de
Eiffeltoren 's werelds hoogste toren en hij is nog steeds de
hoogste van Europa als men de televisietorens niet meetelt.
Ook zijn we naar de Arc de Triomphe gefietst dit
is een triomfboog en een van de bekendste bouwwerken van Parijs,
in het 8e arrondissement.
Het bouwwerk staat op de Place Charles de Gaulle, een van de
drukste verkeerspleinen van Parijs, aan het westelijke eind van
de Champs-Élysées, waar twaalf banen samenkomen. De triomfboog
is 50 meter hoog . De Arc de Triomphe is ontworpen door
Jean-François Chalgrin naar het voorbeeld van de oude Romeinse
triomfbogen. Op het monument zijn naakte Fransen te zien die
bebaarde barbaren verslaan.

Na de nodige indrukken zijn we terug gefietst over de
Champs-Élysées deze staat bekend als la plus belle avenue du
monde ("de mooiste laan ter wereld") en trekt veel rijken en
bekende personen aan. Hier fietsen met die mooie rotondes is een belevenis zolang
je je hand uitsteekt kun je zo oversteken maar als je het
vergeet sta je er uren, na de hele middag door Parijs hebben
gefietst zijn we terug naar de camping gegaan om bij te komen
van die indrukwekkende stad . Niet veel foto`s kunnen maken
omdat ik alleen een reserve batterij bij had en mijn orginele
batterij nog op de oplader in de camper had liggen, hoeveel pech
kun je hebben maar hebben we een excuus om nog eens terug te
gaan.
Donderdag 3-10 -2013
Na het ontbijt zijn we weer via de drukte in
Parijs vertrokken richting Soissons en Charleroi (B) waar we
onderweg een mooie camperplaats tegen kwamen nabij een oud
kasteel namelijk in Coucy-le-Chateau-Auffrique.

Dit is nu een
onbelangrijk plaatsje in Frankrijk (gelegen ten noord oosten van
Parijs) maar was in de middeleeuwen de trotse hoofdplaats van
"Les Sires de Coucy" (de heren van Coucy), een geslacht dat het
plaatsje rond 1080 in bezit kreeg en er een reeks opeenvolgende
burchten bouwden. De heren van Coucy (de meesten heetten
Enguerrand, er waren er 7 met deze naam) waren zeer ambitieus en
ondanks hun lage adellijke rang (ze waren slechts "Heren" en
vielen in rang onder graven, hertogen, prinsen enz.) werden ze
op een bepaald moment zo machtig dat ze de heersende macht in
Noord Frankrijk werden, en zelfs een staatsgreep poogden. Rond
1223 bouwde Enguerrand III de Coucy een nieuwe burcht en
fortificeerde hij ook het op een heuveltop gelegen stadje. Deze
burcht was één van de wonderen van de middeleeuwen, en ze was
een krachtig politiek statement: Enguerrand bouwde immers een
burcht die de net voltooide koninklijke burcht te Parijs (Het
Louvre) in alle opzichten overtrof.
De burcht bestond uit een benedenhof en een binnenste hof. Dit
binnenste hof werd omgeven door een vierhoekige muur met op elk
van de hoekpunten een grote toren van 15 meter diameter en 32
meter hoog. Daarmee waren deze vier torens al even groot als de
centrale grote toren van het koninklijke Louvre.
Het pronkstuk van de burcht was echter de donjon (de centrale
toren) die maar liefst 31 meter diameter had en 65 meter hoog
was. De muren van de benedenverdieping waren tot 7 meter dik.
Deze toren is veruit de grootse militaire constructie uit de
middeleeuwen. De burcht werd verlaten in 1652 op bevel van
Lodewijk XIV, die zelfs toen kanonnen burchten totaal verouderd
hadden gemaakt, zulke versterking niet duldde binnen zijn
machtsgebied.

Deze camperplaats in de "beneden" stad
waar je voor € 5,- 24 uur kunt staan incl water,stroom en
gebruik van toilet dit via je betaalpas aan de sanizuil. Hier
zijn 5 mooie plaatsen met ieders aan een grasstrook en
picknicktafels. Vanuit de camperplaats kijk je op de oude
kasteelruine die je ook kunt bezoeken boven op de berg samen met
het oude dorpgedeelte wat er nog steeds is

Vrijdag 4-10-2013
We zijn vanuit de mooie camperplaats in Coucy Le
Chateau -Auffrique via de D1 richting Saint Quintin gereden en
daarna binnendoor gereden tot Valenciennes en daar de
snelweg op gegaan richting Brussel en via de ring van Brussel
richting Antwerpen gereden naar huis. Een mooie week met
stralend weer alleen de laatste nacht in Coucy Le
Chateau -Auffrique hebben we een gigantische plensbui mogen
ontvangen maar dat had ook een voordeel namelijk de walnoten
lagen nu op de grond i.p.v aan de boom.
Veel gezien en meegemaakt zoals de rust bij de Moezel en de rust
op de binnenwegen in Frankrijk en dan de drukte in en om Parijs
en haar minder aantrekkelijke voorsteden en dan weer de rust in
Coucy le Chateau-Affrique wat een mooie afsluiting was van dit
extra weekje .
Geef u mening over deze site en : Teken mijn gastenboek

E-mail : dehoekiesEDgmail.com
|