Dondermorgen 3-9-2015 De weervooruitzichten zijn voor de
eerste dagen niet al te best maar we gaan toch richting
Schiermonnikoog om mee te doen aan een strandwandeling met
teckels , dit is georganiseerd door de Nederlandse Teckelclub
afd. Noord. De eerste overnachting is in Hattem wat op de
doorgaande route ligt naar Schiermonnikoog.

Het weer viel niet
tegen maar verder wandelen dan het mooie centrum van Hattem zit
er niet in want Kees is moe van de rit naar Hattem al weten wij
niet waarvan .
Vrijdag 4-9-2015 Na een nacht met veel regen zijn we
vertrokken richting Lauwersoog waar we overnachten op de
camperplaats tegenover de haven, deze camperplaats zijn we meer
geweest en ook nu stond het ondanks het slechte weer vol
.S`avonds roken we een rare geur die we niet kende , na enig
onderzoek bleek dat de huishoudaccu aan het koken was dus meteen
de accupolen losgemaakt en alles geventileerd.

Zaterdag 5-9-2015 Gisteravond toch
de wekker gezet en vanmorgen toch
maar eerst naar de weersvoorspelling gekeken en die was te
slecht om te gaan wandelen op het strand van Schiermonnikoog. Je
betaald € 30,- voor de oversteek alleen al om goed nat te worden
zagen we niet zitten. We hebben besloten om in plaats nat te
worden maar een accu gaan kopen in De Weere (N-H) bij firma
Boranka. We zijn via Dokkum,Leeuwarden,Harlingen over de afsluitdijk naar
De Weere gereden waar de eigenaar van Boranka eerst alles
heeft doorgemeten of het aan de accu lag of misschien ook aan de
lader en het euvel zat in de accu dus die moest vervangen worden
en nu staat er een AGM-accu in. Zonder huishoudaccu werkt ook de
pomp van de kraan, en van het toilet niet en de koelkast kun je
niet op gas zetten want de ontsteker werkt op 12 V dus een
HH-accu was een grote must. Na De Weere zijn naar Schagen
gereden naar de camperplaats maar die stond vol en toen eerst
naar Van Ewijcksluis waar we op de kop van N-Holland hebben gegeten en met
Kees hebben gewandeld.
Van
Ewijcksluis ligt in het noorden van de Anna
Paulownapolder,
op de rand van Waddenzee en
het Amstelmeer.
De woonkern is ontstaan bij de sluis,
tussen het Lage Oude Veer en het toenmalige Amsteldiep.
De dijk die
het Amstelmeer beschermt tegen de Waddenzee was een
voorbeeldproject voor de Afsluitdijk tussen
Noord-Holland en
Friesland.
De ingenieurs staken
er veel van op. Door de zachte grond verschoof
het dijklichaam en werd de onderlaag er zijwaarts uitgeperst.
Na Van Ewijcksluis zijn we ook nu weer
binnendoor naar Middenmeer gereden naar de camperplaats bij het
haventje.
Middenmeer werd gebouwd vanaf 1932.
Het dorp werd toen nog Sluis III genoemd. Het nabijgelegen vliegveld
Middenmeer werd
in de meidagen van de oorlog in 1940 gebruikt door de 1e
Verkenningsgroep van de Koninklijke
Luchtmacht.
Midden in oorlogstijd, op 1 juli 1941 werd de Wieringermeer een
zelfstandige gemeente. De eerste burgemeester was ir. S.
Smeding. Op 17
april 1945 werd
de Wieringermeerpolder door de Duitsers onder water gezet. Op 11
december 1945 was
de polder weer droog en kon met de herbouw van het dorp worden
begonnen. In Middenmeer begon de eerste Moedermavo van
Nederland; in het dorp staat een monument van deze mavo.

Er zijn 7 plaatsen (worden
er 10 gemaakt) waar er nu 3 van bezet zijn , je
staat hier met uitzicht op de haven en op 4 min lopen van het
centrum van Middenmeer.
Zondag 6-9-2015 Vanmorgen zijn we naar Medemblik
gereden naar het oude station waar ook de stoomtrein vertrekt.

Het station is helemaal aangepast aan de oude tijd zo ook de
spullen die met de trein verzonden moesten worden zoals
koffers,melkbussen en meer van dat spul. De stoomtrein was er
jammer genoeg niet die kwam om 1500 uur binnen.
Medemblik is de oudste stad van West-Friesland: het verkreeg in
1289 stadsrechten van graaf Floris
V,
die toen net West-Friesland definitief had onderworpen aan zijn
grafelijke gezag. Medemblik was tot 2007 een zelfstandige
gemeente, waartoe geen andere woonplaatsen behoorden. De
gemeente was een van de kleinste van de provincie Noord-Holland.
De huidige gemeente Medemblik ontstond uit een fusie met de
gemeenten Noorder-Koggenland en Wognum per
1 januari 2007, gevolgd door een fusie met de gemeenten Wervershoof en Andijk per
1 januari 2011.

Onderweg kwamen
op de dijk nog wel een stoomgemaal tegen uit 1869 genaamd
4 Noorder Koggen die vroeger de boel moest droog houden bij te
hoog water.
Omdat poldermolens afhankelijk
zijn van wind, liet het waterschap van de polder De
Vier Noorder Koggen ter
ondersteuning van de molens in 1869 een gemaal op stoomkracht bouwen.
Na Medemblik zijn we binnendoor
naar Enkhuizen gereden ,Enkhuizen
staat o.a bekend als de 'Haringstad' vanwege haar verleden als
centrum voor de haringvisserij
en van de "Enkhuizer Almanak".
De stad is, onder meer vanwege de
watersport, een belangrijk toeristisch centrum (jachthavens, Sprookjeswonderland, Zuiderzeemuseum).
Daarnaast telt het stadje internationaal vermaarde zaadbedrijven
en tuinbouw, alsmede een cluster van kunststofindustrie. In
Enkhuizen wordt nog
Enkhuizens gesproken,
een West-Fries dialect.

Hier troffen we ook nog een klein hokje aan wat het
"rijksmagazijn" moet zijn ,mag hopen dat het rijk meer in bezit
heeft als wat er in dat hokje past.
Vanuit Enkhuizen zijn we via Hoorn
naar Edam gereden ,Edam
ontstond bij een dam aan de IJe of E die in de Zuiderzee uitmondde.
Omstreeks 1230 werden de zeegaten van de Zuiderzee afgedamd. Bij
de dam moesten
de goederen worden overgeladen en kon tol worden geheven. Zo kon
Edam tot een handelsplaats uitgroeien. Scheepsbouw,
haringvisserij en kaashandel brachten
Edam tot grote bloei.

Edam is
vooral bekend als een stadje
met veel oude mooie gebouwen en veel water met kleine
bruggetjes, Amsterdam in het klein lijkt het wel en natuurlijk
de Ëdammer kaas ".

Na Edam zijn
we een stukje terug gereden naar de camperplaats in Oosthuizen.

Maandag 7-9-2015 Vanmorgen zijn we
eerst naar Volendam gereden , onze verwachting was dat het stil
zal zijn op Maandag maar het tegendeel was waar want Volendam
had vandaag de laatste dag van de jaarlijkse kermis en die wordt
hier gevierd zoals carnaval in het zuiden, om 930 uur zaten de
terrassen vol en ook de dijk stond vol met "Volendammers" die al
vroeg in de ochtend feest aan het vieren waren met veel bier en
verklede personen. Alleen waar geen cafe`s waren was niemand te
zien zelfs geen toeristen.

Na het aanschouwen van het feestgedruis zijn
we over de braderie en de kermis gelopen waar weinig of geen
mensen waren zijn we over de "dijk"gelopen en konden alles
rustig bekijken zoals de zuiveltentoonstelling en de rust op het
einde van de dijk zelfs de mussen in de top genieten van de
rust.

Volendam
heette oorspronkelijk Follendam.
Oorspronkelijk kwam hier de IJe of E,
waaraan de plaats Edam lag,
in de Zuiderzee.
In1357 groeven
de Edammers een kortere verbinding tussen het Purmermeer en
de Zuiderzee. Daarna werd voor de oude haven van Edam een dam aangelegd
en de oude haven werd dichtgemaakt; vandaar Follendam.
Zo kreeg Edam een nieuwe haven, het Oorgat. Al snel vestigden
zich hier boeren en vissers. Ook bleven sommige grondwerkers na
de beëindiging van het graafwerk achter in het nieuwe ontstane
dorp.

Na Volendam
zijn we verder gereden naar Monnickendam waar niet veel te
beleven was op Maandag.

Na een rondwandeling door Monnickendam
zijn we verder gereden via N247 en de A10 naar Durgerdam ,In
vroeger eeuwen waren vooral scheepvaart en handel middelen van
bestaan in Durgerdam. Toen daar in de achttiende eeuw minder
emplooi was, stapten velen over op de visserij.
Met de afsluiting van de Zuiderzee, in 1932,
verdween ook die inkomstenbron grotendeels. Tegenwoordig zijn
vele inwoners forensen.

Er is ook enige toeristische bedrijvigheid (horeca).Tot
de historische gebouwen behoren: de protestantse Kerk
van Durgerdam en
een gebouw uit 1687 met
klokkentoren dat bekendstaat als de
Kapel maar dat
niet-religieuze functies heeft gehad zoals school en raadhuis.De
kerk staat aan een zijstraat van de dijk. Het is een waterstaatskerk uit 1840 met
begraafplaats. Het zaalvormige kerkgebouw heeft door lisenen gelede
zijmuren en een dakruiter. Durgerdam heeft allemaal verschillende kleuren huizen en staan
allemaal met uitzicht op het water . Hierna zijn we over het
dijkje via Uitdam richting Marken gereden ,Uitdam is groter dan Durgerdam want Uitdam heeft aan 2 zijden van de weg huizen staan
en Durgerdam maar aan een kant van de weg want het is maar een
straat lang meer niet. We hebben het dijkje helemaal gevolgd tot
in Marken waar we naar de parkeerplaats zijn gereden waar
we ook de nacht doorbrengen.
Marken is
een voormalig eiland, nu een schiereiland,
in het Markermeer dat
sinds 1957 via een dijk met het vasteland verbonden is.Het
behoort tot de gemeente Waterland in
de Nederlandse provincie Noord-Holland.Al
minstens een eeuw is het voormalige vissersdorp een belangrijke
toeristische trekpleister. De opvallende klederdracht heeft
daaraan bijgedragen. Karakteristiek zijn de houten huizen op
palen. Nog ouder zijn de zogenaamde "werven", kunstmatige
verhogingen waarop werd gewoond.

Vandaag ook Marken bekeken zowel
het toeristische gedeelte als het nieuwere gedeelte, na een
praatje met de postbode/krantbezorger zweten we dat Marken in
verval raakt want de oudere vertrekken en de jeugd wil er niet
wonen de reden was te veel onderhoud en geen luxe in die oude
houten huisjes. Nu worden ze soms opgekocht om ze te verhuren
maar de drukte van weleer was ver te zoeken tegenwoordig volgens
de geboren en getogen Markense postbode.

De oude vuurtoren is
bewaard gebleven , de mensen zijn hier vriendelijk en ook de
beesten zoals onze teckel ondervond toen hij gekust werd.
Dinsdag 8-9-2015 Vanmorgen
hebben we de rit richting thuis ingezet , ondanks dat we bijna elke dag
regen hebben gehad hebben we toch veel gezien en was het een
mooie rit .
geef u mening over deze site en : Teken mijn gastenboek

E-mail : dehoekiesEDgmail.com
|