Beginstand 74799
Eindstand 80853
Totaal gereden 6054 KM
Donderdag 1-6-2017
De planning is deze keer om een rondreis te maken door Portugal,
ook nu telt alles mag niets hoeft. We zijn na het uitslapen
vertrokken om 900 uur richting Portugal met de instelling op de
navigatie zonder tolwegen en veel binnen door ook in Frankrijk.
In Nederland zijn we de eerste keer door de nieuwe tunnel
gereden in Maastricht wat meteen een ervaring is dat je daar
niet stilstaat voor stoplichten. We zijn via Luik richting
Reims gereden en net onder Reims zijn we gestopt voor de eerste
overnachting in Epernay aan de Rue Dom Perignon, hier sta je midden in het centrum bij
een grote Jue de Boules baan die door de plaatselijk bevolking
goed werd gebruikt.De stad is historisch gezien het centrum van
de champagneproductie. De bodem is krijtachtig, en in de directe
omgeving groeien de druiven die voor champagne nodig zijn, Pinot
Noir, Pinot Meunier en Chardonnay.
Een lange straat in Épernay is l'avenue de Champagne. Hierlangs
zijn vele champagnehuizen gevestigd, zoals die van Moët et
Chandon, Mercier, Castellane en Laurent-Perrier. De huizen zijn
statig om indruk te maken op de klanten, waaronder het
voormalige Franse koningshuis. Onder het straatniveau bevindt
zich een netwerk van tunnels, waar de champagnehuizen hun
voorraad opslaan, en waar het rijpingsproces van de wijn
plaatsvindt. De temperatuur in de tunnels is constant rond 10
°C, met een hoge luchtvochtigheid. Sommige tunnels zijn tegen
betaling te bezoeken, inclusief een glas champagne aan het eind
van de rondleiding. Bij Mercier rijdt een elektrisch treintje
door de tunnels, om de toeristen rond te leiden.

Als je door Epernay loopt kom je hier en daar oude folklore
tegen, zo trof ik bij een oude garage die al lang gesloten was
deze 2 oudjes tegen die daar stonden als misschien wel laatste
rustplaats.

Vrijdag 2-6-17
Na het ontbijt zijn we verder binnen door gereden richting
Portugal en kwamen we door Marnay sur Seine waar je de Seine
passeert via een oude brug

Na enkele foto`s gemaakt te hebben van de mooie omgeving zijn we
doorgereden, onderweg hebben we toch maar de tank weer
volgegooid bij een super voor €1,15 p/l want het bericht
wat we in Nederland kregen op de valreep dat er weer gestaakt
werd bij de brandstofdepots was minder leuk maar onderweg bleek
er genoeg brandstof aanwezig en zijn we naar Aubigny sur Nere
gereden naar camping Des Etangs. Een mooie camping met groot
meer waar de honden heerlijk konden zwemmen op,voor ons een
mooie doorreiscamping

Aubigny-sur-Nère is een Franse gemeente in het departement Cher
ten noorden van Bourges.
De stad telt 6055 inwoners (2005), die Albiniens worden genoemd,
en is vooral bekend om zijn Schots verleden. Karel VII van
Frankrijk schonk Aubigny in 1423 aan John Stuart, een Schotse
legeraanvoerder die hem terzijde had gestaan in de Honderdjarige
Oorlog. Nadat de stad in 1512 door een brand verwoest werd,
bouwden de Stuarts haar opnieuw op in typische Schotse
vakwerkstijl. Uit deze periode zijn een tweehonderdtal huizen
zeer goed bewaard gebleven.
Ook het kasteel van Aubigny en het kasteel de la Verrerie zijn
het werk van de Stuarts. Stad en omgeving staan bekend onder de
naam Pays Ecossais.
Tot in de 19e eeuw leefde de stad voornamelijk van de
lakennijverheid. Deze heeft nu plaatsgemaakt voor toerisme en de
productie van motoren voor het Formule 1-circuit.
Zaterdag 3-6-17
Vanuit de camping zijn we naar Leognan gereden waar we
overnachten op het kerkplein, op dit kerkplein stonden toevallig
een grote en een kleine witte Fiat ,

Leognan heeft een mooi park waar je kunt vissen en mooi kunt
wandelen . In het park kwamen we deze mooie duiventil tegen

Zondag 4-6-17
Na de rit langs de kust zijn we aangekomen in Zierbena ,
Zierbena is een plaats die men aan het opknappen is voor het
komende seizoen met name voor de vele pelgrims die hier
doorkomen op hun wandeltocht naar Santiago de Compostela

Maandag 5-6-17
Vandaag zijn we langs de kustlijn gereden richting A Coruna en
van daaruit binnendoor naar Santiago de Compostela waar we
overnachten in het centrum bij de busstop en morgen de oude binnenstad gaan
bezichtigen.De pelgrimsroute naar Santiago de Compostela (ook
wel Sint Jacobsroute of Jacobsweg genoemd) (Spaans: Camino de
Santiago; Galicisch: Camiño de Santiago) is de pelgrimsroute
naar het graf van de apostel Jakobus in Santiago de Compostela
in Spanje. De belangrijkste route (hoofdroute) door Spanje was
de Camino Francés, die de voortzetting was van meerdere
trajecten komend uit Frankrijk. De Camino Francés was de
middeleeuwse verkeersas die in Noord-Spanje loopt van de
Pyreneeën naar het graf van Jakobus. Deze route loopt langs de
steden Pamplona, Estella, Logroño, Burgos, León, Astorga en
Ponferrada. Er zijn ook enige andere secundaire routes van de
Pyreneeën naar Santiago. Vanaf alle andere Europese landen lopen
eveneens Jacobswegen naar Frankrijk en Spanje (met uitzondering
van de Portugese route die uiteraard Frankrijk niet aandoet). De
Jacobswegen vormen dus een netwerk van wandelroutes, met
Santiago de Compostela als excentrische spin.
Dinsdag 6-6-17
Vandaag de oude binnenstad bezocht van Santiago de Compostela
,als de pelgrims deze toren zien zijn ze er bijna .

Eerst komen ze nog de nodige mooie gebouwen tegen en veel
pelgrims die van alle kanten samen komen .De Camino Francés in
zijn huidige loop is in de eerste helft van de 11e eeuw
ontstaan; er wordt echter aangenomen dat de route al veel ouder
is. Al voor Christus was Finisterre het eindpunt van een
heidense tocht. Het klif, 90 kilometer westelijk van Santiago,
is door de Romeinen Finisterrae gedoopt, wat 'einde van de
wereld' betekent. De traditie van de bedevaart naar St.Jacob in
Compostela gaat terug naar de tijd van Karel de Grote, nadat
volgens de legende in 814 zijn graf in Compostela gevonden was.
Santiago de Compostela kon in de elfde eeuw niet alleen zo'n
belangrijke bedevaartsplaats worden vanwege de wonderbaarlijke
verhalen over de apostel Jakobus, maar ook omdat de Abdij van
Cluny in de elfde eeuw de godsvredebeweging ging stimuleren die
erop gericht was in West-Europa een grotere veiligheid te
bewerkstelligen. Deze eerste kerkelijke vredesbeweging
stimuleerde niet alleen giften aan kerken en kloosters, maar ook
de bedevaarten naar Santiago en daarmee de opkomst van de
Romaanse kunst langs de pelgrimswegen. Tot in Spanje is daardoor
de invloed van de architectuur van Cluny merkbaar. De betekenis
van Cluny en de pelgrimages naar Santiago voor de reconquista
tegen het islamitische Marokkaanse rijk in Zuid-Spanje is
overigens beperkt. Verhalen over de heilige Jakobus en de strijd
tegen de Moren dateren op zijn vroegst uit het einde van de
elfde eeuw, toen de grote trek al op gang gekomen was. De enkele
afbeeldingen van Matamoros (de Morendoder), zoals te zien zijn
in de kathedraal van Burgos dateren zelfs pas uit de 16e en 17e
eeuw.
De pelgrimshandleiding in het vijfde boek van de Codex
Calixtinus uit de 12e eeuw noemt voor Frankrijk vier
verschillende pelgrimsroutes. Deze beginnen respectievelijk in
Tours, Vézelay, Le Puy en Saint-Gilles-du-Gard, bij Arles. De
eerste drie komen samen in Saint-Jean-Pied-de-Port in de Franse
Pyreneeën, de route vanuit Arles komt via de Somportpas Spanje
binnen, loopt via Jaca en komt bij Puente la Reina bij de andere
routes vanuit Frankrijk.
Sinds 1993 is het Spaanse deel van de pelgrimsroute in de
werelderfgoedlijst van UNESCO opgenomen. De Franse routes maken
sinds 1998 deel uit van deze lijst.

Als je dan hier de achterkant ziet van de baseliek ben je er
bijna en kom je aan de voorzijde op het grote plein en zie je de
bekende tegels op het plein

Na een wandeling door de mooie maar nauwe straatjes van deze
grote stad hebben we op een terras koffie en thee genuttigd voor
de prijs van € 3,-
Trouwens van oudsher hebben bedevaarten, naar welk
bedevaartsoord ook, een religieus karakter: pelgrims reisden
daar naar toe ten einde daar aanwezige relikwieën te vereren. Ook
ondernam men een bedevaart ter uitvoering van een aan God gedane
belofte, of bij wege van boetedoening. In de Middeleeuwen werden
bedevaarten niet zelden als straf opgelegd door kerkelijke of
zelfs wereldlijke rechtbanken.
Religieuze (of in elk geval levensbeschouwelijke) motieven
spelen ook thans vaak een rol. Doch een aanmerkelijk deel van de
pelgrims dat tegenwoordig naar Santiago reist doet dit vanwege
het cultuurhistorische erfgoed op de route, vanwege de fysieke
uitdaging of om, vaak in samenhang met ontwikkelingen in het
eigen leven, geruime tijd in een geheel andere omgeving te
verkeren.
Na dit bezoek zijn we naar Baiona naar camping Baiona Playa
gereden , deze camping ligt op een schiereiland met aan de ene
zijde de Atlantische oceaan en aan de andere kant een groot meer
wat droog valt tijdens eb, hier zijn we 2 dagen gebleven en
genoten van het mooie strand en de vele vissen.

Woensdag 7-6-17
Vandaag heerlijk genoten van het mooie weer en de goed verzorgde
camping in Baiona , Baiona werd in 140 voor Christus gesticht
door Diomedes van Aetolia. Doorheen zijn geschiedenis het
heeft verschillende namen, waaronder Stuciana, Abóriga, Balcagia
en Erizana gehad. In 1201 Koning Alfonso IX van Leon verleende
de gemeente een koninklijke charter . In 1370, koning Ferdinand
I van Portugal , die werd uitgeroepen tot koning van Castilië
nam zijn intrek in de stad en zijn zetel gevestigd daar tot
gedwongen terug te keren naar Portugal . In 1474 werd de Baiona
in beslag genomen door Don Pedro Alvarez de Soutomaior, ook wel
bekend als Pedro Madruga , graaf van Caminha. Op 1 maart 1493,
de Pinta , een van de schepen van Columbus 'reis naar de Nieuwe
Wereld terug naar Europa en kwam in Baiona, waardoor de haven
van de stad de eerste nieuws van de ontdekking van Amerika te
ontvangen. .
Donderdag 8-7-17
Vandaag zijn we verder gereden richting Viana do Castelo naar
de camperplaats aan het water maar daar was alles afgesloten
voor verkeer maar toch even de honden laten rennen op het mooie
strand. Viana do Castelo is ook bekend van zijn Ponte Eiffel ,De
Ponte Eiffel is een weg- en spoorbrug in het noorden van
Portugal over de rivier de Lima nabij het punt waar deze
uitmondt in de Atlantische Oceaan. De brug verbindt de stad
Viana do Castelo aan de noordkant met Darque aan de zuidkant, en
ligt in het district Viana do Castelo.

Na deze tussenstop waar we niet konden overnachten zijn we
verder gereden naar Ponte da Barca waar we koffie gedronken
hebben in het oude park bij de boogbrug en de waterval. Ponte da
Barca is een dorp in het district Viana do Castelo , Noord-regio en
sub-regio Minho-Lima , met ongeveer 2300 inwoners.
De provincie grenst in het noorden door de gemeente Ponte da
Barca , het oosten van Spanje , in het zuiden van Terras de
Bouro en Vila Verde en ten westen van Ponte de Lima .
Het dankt zijn naam aan de "boot" dat de verbinding tussen de
twee oevers van de rivier de Lima vaak pelgrims op weg naar
Santiago de Compostela, en de "brug" gebouwd in het midden van
de veertiende eeuw, dat u de naam van S. zal geven was John
Ponte da Barca (1450).

Esposende is de volgende plaats waar we overnachten bij de vuurtoren, hier geen
voorzieningen alleen een grote kliko en gratis wifi. Dit is een
gewone parkeerplaats in moderne sjieke badplaats met een hele
lange wandelboulevard en ook oude markanten gebouwen. Hier
blijven we slapen met nog 3 campers .Esposende is aangewezen in
toeristische promotie als "een soort privilege", omdat het
grenst aan de oceaan, de rivier, de vlakte en de heuvel van
Faro. De Esposende gemeente volgt de Atlantische kust meer dan
16 km. De kuststrook wordt beschermd door de regels van de
noordkust natuurpark . Een groot deel van het grondgebied van de
provincie is de vlakte. Het grenst in het noorden door de rivier
Neiva en in tweeën gedeeld door de rivier Cávado
.

Vrijdag 9-6-17
Na een hele slechte nachtrust besloten verder te gaan , de
slechte nachtrust kwam doordat het mistig was op zee en dan laat
men daar in Esposende de misthoorn loeien ( 5 sec lang en dan 10
sec niet ).Vanuit Esposende zijn we naar Porto gereden om de
stad te bekijken , volgens de TT die ons naar de parkeerplaats
moest leiden aan het water werden we uiteindelijk wegens een
omleiding door meneer agent anders gestuurd en dan met name een
weg waar alleen met een busje doorkon en niet met een gewone
camper . Uiteindelijk halfweg de auto geparkeerd waar het niet
mocht en toch maar wat foto`s gemaakt. Hieronder een kleine
impressie hoe vol Porto is qua bewoning.

Porto (ook wel Oporto) is een Portugese gemeente en havenstad in
het noordwesten van Portugal, aan de Costa Verde.
Porto is gebouwd aan de noordoever van de rivier de Douro. Het
is de op één na grootste stad van Portugal (na Lissabon). In
2011 had de stad ongeveer 237.500 inwoners; de agglomeratie
Groot-Porto telde toen 1,8 miljoen inwoners. De stad was in 2001
culturele hoofdstad van Europa, samen met Rotterdam.
Porto is vooral bekend als herkomstplaats van port(o)wijn, die
in Vila Nova de Gaia (gelegen tegenover Porto op de zuidoever
van de rivier de Douro) wordt gelagerd, en van daaruit over de
gehele wereld wordt geëxporteerd. Vroeger heette de stad Cale en
later Portucale, waar de landsnaam Portugal van is afgeleid.

De drukte in Porto zelf heeft ons snel doen beslissen om de rust
weer op te zoeken. Onderweg zijn we gestopt in Vila Do Conde bij
deze mooie boogbrug waar het ook de wekelijkse markt was.Gelegen
aan de noordelijke oever van de monding van de rivier de Ave ,
in Vila do Conde is een belangrijk industrieel centrum, de
vissershaven en het strand en toeristische gebied, het instellen
van een van de grootste en meest populaire badplaatsen van het
land. De stad maakt deel uit van hetzelfde stedelijk gebied dat
Povoa de Varzim.
Na het bezoek aan de wekelijkse markt zijn we verder gereden
naar Costa Nova voor de rijk gekleurde huisjes , hier zijn we
ook naar een camping gegaan camping Costa Nova .The Beach New
Prado Costa , ook alleen bekend bij Costa Nova , gelegen aan de
westkust van Portugal , aan de kust lijn van de Ria de Aveiro .
Gelegen in de gemeente Ilhavo , zoals Praia da Barra , in de
centrale regio van Portugal.
Het had zijn oorsprong bij de opening van de Ria de Aveiro bar,
uit het jaar 1808 . Dat de beschrijving werdt aangenomen, is te
wijten aan de twee feiten. De eerste, "Costa Nova" in
tegenstelling tot "Old Coast" ( San Jacinto ). Ten tweede is het
te wijten aan het feit dat deze plek een grote en groene weide
is geweest.
Het is één van de grote Portugese stranden voor watersport,in aanvulling op de Atlantische kust. In aanvulling op
een van de oudste clubs van de kaart o.a Ria de Aveiro - the Coast
Sailing Club Nova, zijn deze nog steeds gevestigde kitesurfen
scholen, kanoën en surfen, ook andere sporten . Een van de meest
voorkomende activiteiten is de mini-golf, via de club hier
vestigden zich gedurende meerdere decennia.
Gastronomisch, de "pens", een van de meest bekende regionale
snoep, deze ontstond in Costa Nova. Op de Vismarkt is het ook
mogelijk om schelpdieren te kopen de zogenaamde confecionado. Elk jaar in augustus, vindt
deze plaats in de Ria Taste - Seafood Festival Costa Nova. Hier zijn
er vele goede restaurants die gespecialiseerd zijn in kabeljauw,
verse vis - gegrild of in stoofschotels en zelfs vis uit de Ria
de Aveiro.
De ex-libris van dit strand zijn de "hooibergen" - huizen met
verticale of horizontale strepen afgewisseld, oude pakhuizen van
de visserij materialen of zouten magazijnen sardine, momenteel
omgebouwd tot baden woningen.

Zaterdag 10-6-17
We blijven nog een dagje op deze camping , hier hebben de
hondjes volop de gelegenheid om op het strand rond te rennen en
te zwemmen want het strand hadden we helemaal voor ons zelf.

Costa Nova ligt op een landtong met aan de ene kant een rivier
en aan de andere kant de oceaan. In de rivier wordt door de
lokale bevolking volop gevist wat op de oceaan met deze bootjes
wat minder goed gaat.

Zondag 11-6-17
Vertrokken vanuit de camping binnendoor richting Ovar waar we
toch de mooie binnenstad wilde zien met de mooi betegelde
huizen. Onderweg komen we door Fermelã waar je heel veel
ooievaars tegen komt zowel boven de weg bij binnenkomst van het
dorp als in de weilanden overal zie je ooievaars met hun jongen
zitten.

Na dit niet alledaags schouwspel bekeken te hebben hebben we
onze binnendoor route vervolgd richting Ovar. De toegangsweg van
Ovar op zich is al bijzonder te noemen .

In de binnenstad tref je veel gebouwen die aan de buitenzijde
zijn betegeld met de bekende blauwe tegels , ook troffen we er
een poppenspeler aan die op deze mooie zondag veel bekijks had
in de binnenstad. Ook onderweg tref je veel Portugezen die met
hun familie aan het picknicken zijn.


Na Ovar zijn we naar de camperplaatsgereden in Praia de
Mira maar die was bezet door de markt dus zijn we doorgereden
naar Figueira da Foz naar camping Orbitur. Ook deze camping ligt
pal aan de oceaan waar het water op de kust botst ,als je de
linker foto bekijkt zie je de waternevel over het land gaan en
op de rechter foto zie je op de achtergrond Figueira da Foz
liggen.

Hier blijven we enkele dagen
Maandag 12-6-17
Heerlijk dagje vakantie gehouden op de camping
Dinsdag 13-6-17 dagje relaxen
Woensdag 14-6-17
Vanmorgen vertrokken richting Peniche maar het weer was niet zo
mooi weer aan de kust , de kust zelf wel . Overnachten doen we
nu niet hier maar in Assafora een plaatsje net voor Lissabon.

Deze camperplaats staan veel BBQ en tafels voor de locals of
voor de gasten die net als wij hier passeren. We blijven hier
slapen zodat we morgenvroeg maar een klein stukje hoeven te
rijden voor we in Lissabon zijn
Donderdag 15-6-17
Na een roerige nacht met veel jeugd die spelletjes speelde tot
diep in de nacht vanmorgen vertrokken naar Fonte da Telha, deze
rit ook weer binnendoor verliep anders als gepland want op de A2
richting Fonte da Telha stond het 3 banen vol en stil met mensen die naar
de kust trokken om te genieten van de 35 graden vandaag. Wel wat
mooie oude bruggen gezien en hele grote muurbeschilderingen in
Lissabon , de binnenstad zijn we maar niet ingegaan.


Zodoende liep onze planning om wat foto`s te maken in Lissabon
in het honderd en de weg naar camperplaats in Fonte da Telha aan
de kust hebben we op het laatst maar afgebroken om dat er
nergens plaats was om te parkeren. We zijn vanuit Fonte da Telha
naar de binnenlanden gereden weg van de drukte aan de kust ,
onderweg zoekende naar een CP of camping kwamen we een bordje
tegen met "campingismo " het bleek om Parque de Campismo Aural
de Montejunto te zijn wat blijkbaar ligt in Cadaval . Dat bordje
gevolgd want het was de enigste camping in de streek maar na 21
km klimmen tot op 1766 mtr hoogte over een weg net zo breed als de camper zelf kwamen
we boven op de top om te constateren dat de camping gesloten
was.

Voordeel is wel dat je een mooi uitzicht hebt over Portugal. Na
het debacel van de gesloten camping zijn we richting Perniche
gereden om daar wat mooie foto`s te maken van de ruwe kust en
het fort wat in de zee is gebouwd waar een museum is in
ondergebracht. Het geeft in de eerste plaats een overzicht van
tradities, folklore, gebruiksvoorwerpen, enz van de lokale
bevolking, maar er kan ook een bezoek worden gebracht aan de
voormalige gevangenis die tijdens de dictatuur onder Salazar
hier was ingericht en waar dissidente denkers werden weggestopt.
Het lijkt er opdat de aarde in plakjes aan elkaar is gemaakt.

Verder is het hier moeilijk om in het water te komen en gezien
de golfslag ook niet ongevaarlijk om hier te surfen of te
zwemmen.
Vanuit Peniche is er een bootverbinding naar het eiland Berlenga
Grande in de eilandengroep Berlengas. We blijven hier in Peniche ook meteen
slapen voor 1 nacht
Vrijdag 16-6-17
Vandaag zijn we langs de kust naar Nazare gereden.
Nazare is hele mooie stad waar veel te bekijken is zo heb je beneden
het mooie strand en kun je met je auto of met de kabeltram recht
tegen de heuvel op naar de oude kern Sitio boven op de berg , in dit oude gedeelte is de
tijd stil blijven staan zo heb je hier het oude stadsplein met
veel oude kleine huisjes , veel is wel gericht op de
vakantieganger die de stad willen bekijken.

Deze kern bestaat uit
een wirwar van straatjes die bijna allemaal uitkomen op het
grote plein met kathedraal. Vanaf de balkons aan de rand van de
heuvel is er zicht op het lager gelegen plaatsje Nazaré.

De kustlijn hier is bij surfers bekend om zijn hoge golven,
veroorzaakt door de Canyon van Nazaré. In het oude gedeelte
genaamd Sitio kom je oude kapeltjes tegen helemaal betegeld met
de mooie blauwe tegels zelfs het dak is betegeld. Op het
marktpleintje staan de locals in klederdracht hun plaatselijke
lekkernijen te verkopen .

In het oude gedeelte is ook een camperplaats met uitzicht over
zee.
Op het strand beneden staan de oude vissersbootjes met de hoge
stevens en prachtige kleuren

Na Nazare zijn we langs de kust gereden naar San Pedro de
Muel maar hier was geen camping waar we dicht bij het water
konden staan dus verder gereden langs de kustlijn naar Costa de
Lavos .

Hier op de camperplaats sta je op enkele meters van het strand
met uitzicht op zee en/of duinen. Hier kun je water innemen
water storten en ook je toilet legen voor €0,-. De plaats was
dan ook heel goed bezet de 3 dagen dat wij er zijn geweest. In
het dorp staat midden op de rotonde de trots van vele dorpjes in
Portugal hun vissersbootjes met hun kleuren . Je kunt hier
heerlijk zwemmen en ook de hondjes vermaken zich goed met het
vele water en die grote zandbak .

Zaterdag 17-6-17 Mooi weer met uitzicht op de Atlantische Oceaan.
Later op de dag kwam de vissersboot terug van zee en werd de
vangst meteen verkocht op de visafslag .

Zondag 18-6-17
Ook vandaag was mooi weer alleen veel lokale
mensen die een dagje naar het strand kwamen om te zwemmen en op
het einde van de camperplaats de BBQ-plaats te gebruiken voor
het wekelijkse zondaguitje met de familie namelijk eten en BBQ.
Maandag 19-6-17
Met veel regen vertrokken richting binnenland van Portugal naar
Mirandela , onderweg veel harde regen en hagel gehad maar na een 1/2 dag werd het beter in de binnenlanden en zijn we gestopt
in Cabeca Boa aan de Douro voor de koffie en de hondjes laten
zwemmen, Saartje wil meteen het water in maar Keesje is wat
minder snel die wil alleen zijn pootjes nat hebben meer niet.
Ook hier in de Douro zie je de bootjes met hoge voorsteven .

Na deze tussenstop zijn we verder binnendoor gereden naar
Mirandela. Mirandela is een mooie stad met een oude boogbrug en
leuk centrum .

Mirandela is bekend om de keuken, in het bijzonder de alheiras
.De Alheira is een type van de Portugese worst, bereid met
andere dan vlees varkensvlees (meestal kalfsvlees , eend , kip ,
kwartel of konijn ) en brood .
Hoewel Alheira afgeleid van alho ( knoflook ) en werd eens
gebruikt om worst gekruid met zo te beschrijven, niet alle
huidige alheiras bevatten knoflook, hoewel het nog een
veelgebruikt ingrediënt is.
De aard van de worst die bekend werd als "Alheira" werd
uitgevonden door de Joden van Portugal.
Alheiras werden traditioneel gegrild of geroosterd en geserveerd
met gekookte groenten. Tegenwoordig worden ze vaak gebakken en
geserveerd met chips en een gebakken ei. Ze zijn vaak een van de
goedkoopste items in restaurant.
Hoewel alheiras doorgaans worden geassocieerd met de stad
Mirandela , de regio's Beira Alta en Trás-os-Montes staan ook
bekend om hun alheiras.
De camperplaats in Mirandela stond vol dus verder gereden naar
een camping op de rand van de stad .
Dinsdag 20-6-17
Vanuit de camping een mooie rit gereden eerst
naar Bragança waar we de camperplaats hebben bekeken. De
camperplaats is een terrassenplaats zodat je allemaal uitzicht
hebt over de vallei met de vele olijfbomen.

In Braganca zelf hebben ze mooie beelden op de rotondes staan
die gezien het materiaal waar ze van gemaakt zijn in Nederland
niet lang hadden gestaan.

Maar om na
een uur weer te stoppen was wel heel snel dus zijn we verder
gereden via binnenwegen richting Leon.Onderweg kwamen we veel
oude gewoontes tegen uit Spanje zoals het bouwen van lemen
huizen die we ook aantroffen in Mansilla de las Mullas .

Wat je ook hier veel zag net als in Portugal de vele ooievaars
die op elke kerktoren een nest heeft met jonge ooievaars erin
zoals je ziet in Quntanilla , ook op de electriciteitsmasten zit
bijna overal een ooievaarnest op .

Onderweg door de mooie natuur in het Picus de Europa
natuurgebied komen we een Dam tegen tegen
in Aleje.

Als de dam water door moet laten in een noodsituatie dan wordt
er een grote sluis open gezet en het water gaat door onderste 2
watergeleiders met geweld het dal in naar het kleine riviertje
wat dan iets groter en wilder zal worden

De Alqueva-dam is een stuwdam in de rivier Guadiana in de
Alentejoregio in Portugal. De dam ligt op de grens van de
districten Beja en Évora.
In 1990 werd, na jarenlange discussies, besloten de dam te
bouwen. Hij was in 2002 klaar en op 8 februari werd de dam
afgesloten. Het duurde tien jaar voordat het reservoir geheel
gevuld was. Het dorp Aldeia da Luz zou onder water komen te
staan en werd elders herbouwd.

Het oppervlakte van het meer
bedraagt 250 km2 met een totale oever lengte van 1200 km.
Na
bezichtiging van dit grote project zijn we verder in de mooie
bergrit gestopt in Cungas
de Onis.

Een mooie locatie om de honden te laten zwemmen in
riviertje , dit riviertje werd ook gebruikt voor afkoeling
voor de plaatselijke bevolking want daar in de bergen was het
meer dan 40 graden en geen zucht wind.

In de gemeente Cangas de
Onís, in het Asturische deel van de Picos de Europa, ligt het
nationale heiligdom Covadonga, waar volgens de overlevering de
Spaanse Reconquista begon. Hier bevindt zich ook de basiliek van
Santa María la Real de Covadonga.
De Picos herbergt een, in aantal achteruit gaande, groep
herders, die in de zomer vanuit de valleien de bergen in trekken
met hun schapen, geiten en soms ook varkens. Wat je ook bij veel
huizen en boerderijen tegen komt zijn deze hokjes op palen waar
ze voor dienen is mij niet bekend.
Het gebied is ook
bekend om zijn pikante kazen, zoals de Queso de Cabrales, die
traditioneel worden gerijpt in de grotten.De gemeente ligt op
het punt waar de rivier de Sella en de rivier de Gueña
samenkomen, aan de voet van het gebergte Picos de Europa, op
ongeveer 25 kilometer van de Cantabrische kust. Canga komt uit
het Galicisch/Asturisch en betekent vallei, Onís komt van het
Keltische onna, dat water betekent.
In het noorden wordt de gemeente begrensd door de gemeenten
Parres en Ribadesella, in het oosten door de gemeenten Onís en
Llanes, in het zuiden door de provincie León, in het westen door
de gemeenten Amieva en Parres.
In het natuurgebied van de Picos de Europa ligt het plaatsje
Covadonga, waar volgens de overlevering de Spaanse Reconquista
begon.

Na deze verfrissing zijn
we verder gereden door het natuurpark Pique de Europe wat rijden
vergelijkbaar is met Gorges Du Verdon in Frankrijk ,de centrale
en westelijke bergmassieven van Pique de Europe worden van
elkaar gescheiden door de anderhalve kilometer diepe kloof van
de rivier de Cares.

Vele bergtoppen komen boven de 2400 meter uit. De hoogste
bergtop is, met een hoogte van 2648 meter de Torre de Cerredo.
Het gebied is populair bij bergbeklimmers en -wandelaars. Er is
een netwerk van goed onderhouden bergschuilplaatsen. De
bekendste plek om te klimmen is de Naranjo de Bulnes.
Daarnaast zijn er een aantal bergmeren, waaronder de drie meren
van Covadonga.
Veel wegen
net zo breed als je camper en veel overstekende rotspartijen
waar je net door kunt . Het is een rit waar je wel enkele uren
over doet alleen al door het natuurpark om bij de kust in
Spanje te komen .Na aankomst bij de kust zijn we naar een
camping gegaan in Poo waar we 2 dagen blijven. De camping in Poo
heeft aan een kant uitzicht op de bergen en aan de andere kant
ligt de Atlantische Oceaan
Woensdag 21-6-17
Vandaag gerelaxt op de camping en wat foto`s gemaakt in het oude
centrum van Poo waar volgens mij het kleinste treinperron is van
Spanje.

Donderdag 22-6-17
Vertrokken richting Mimizan-Plage aan de kust in Frankrijk.
Mimizan-Plage heeft een heel mooi strand maar de plaats zelf is
nogal in verval want veel huizen staan er als bouwval bij.
Helaas geen foto`s van Mimizan Plage
Vrijdag 23-6-17
Vanuit Mimizan-Plage richting huis , deze afstand van 1200
km doen we in 2 x daarom een overnachting in Piney een klein
dorpje nabij Troyes.

In Piney kun je de Duitse invloed zien in de vakwerkhuizen de
huizen met de houten blaken in de muren .Hier zijn het oude
stationgebouw en de wachtkamers verbouwd tot 2 huizen met de
oude elementen er nog in en aan , zo heeft het huis wat van de
wachtkamers is gemaakt een oude houten goederenwagon als schuur.
zaterdag 24-6-17
Laatste stuk van 500 km richting thuisbasis via de Ardennen .
Heeft u een mening laat het weten .

E-mail : dehoekiesEDgmail.com
|